עיצובי פרקט – איך כל תצורת התקנה תשפיע על עיצוב החדר

הפרקט מכיל איכויות רבות ומגוונות שהופכות אותו לאחד מסוגי הריצוף האהובים והמבוקשים ביותר.
אך יחד עם היתרונות הכלליים של הפרקט, ניתן להבחין שבחירה בעיצובים שונים עבור האריחים יכולים ליצור תוצאות עיצוביות שונות אשר ישפיעו מהותית על התחושות הנוכחות בחלל.

נהוג להקדיש מחשבה אודות העיצוב של הפרקט כדי להתאים אותו לשאיפות שלנו עבור כל חדר וחדר, אך בעוד שנהוג להסב את תשומת הלב לגוון של האריחים, לצבע שלהם ולגימור שלהם, רבים שוכחים את החשיבות הגבוהה של התצורה שלהם.

תצורת הפרקט מגדירה את הצורה של האריחים והסידור שלהם זה ביחס לזה, וכך הם יכולים לתרום רבות לעיצוב הכללי של החדר – יחד נגלה את הסגנונות השונים לתצורת הפרקט, ונבחן כיצד כל אחד ואחד מהם יכול להוסיף ולהגדיר את החדר שלנו.

תצורת לבנים

תצורת לבנים היא התצורה המוכרת והנפוצה ביותר של הפרקט, בה אריחי הפרקט מופיעים כקורות ארוכות המסודרות זו לצד זו ופונות כולן לאותו הכיוון.

התצורה האהובה מוכיחה את עצמה כמספקת את מלוא הצרכים מן הפרקט, ובמיוחד כאשר היא ככל הנראה התצורה שמזכירה באופן האותנטי ביותר את ריצופי העץ המסורתיים של העבר.

עם זאת, יש לציין שתצורת הלבנים אינה חד משמעית לגמרי, ויש מקום לחלק אותה לשתי קטגוריות שונות:

  • אורכים משתנים של הפרקט: תצורה שבמסגרתה אריחי הפרקט מגיעים באורכים שונים, וכך הם נעדרים סדר מוכתב כלשהו, מה שמעניק לריצוף ניחוח אותנטי.
  • אורכים קבועים: תצורה שבמסגרתה אריחי הפרקט זהים זה לזה, וכך ניתן לזהות בקלות תבנית חוזרת בריצוף – באופן הזה הריצוף מוהל בו תחושה של טעם ושל קפדנות.

שתי הקטגוריות –האחת תבטא יותר טבעיות ושורשיות, והאחרת תבטא יותר סדר ומחשבה – שתיהן אוצרות בתוכן את התחושה הטבעית ביותר של העץ ויעניקו לחדר חמימות גבוהה.

מכאן, ניתן למהול תחושות נוספות בחדר באמצעות צבעי הפרקט השונים, בהם הבחירה בגוון ובבהירות עשויים לבטא תחושות שונות כמו יוקרה, קלסיקה, מודרניות ועוד.

תצורת הרינגבון ARINGBONE

תצורת הרינגבון מבוססת גם היא על אריחי פרקט במבחר אורכים בצורת קורות מלבניים, אך היא נבדלת מתצורת הלבנים באופן הסידור של האריחים הללו ובדרך כלל גם בעובי המוצר.

במקום שהאריחים יהיו מסודרים זה לצד זה כך שיפנו לאותו הכיוון, הם מסודרים לשני כיוונים שונים, בחבילה מסודרים חצחי ימין וחצי שמאל – באופן הזה, כל זוג אריחים יהיו אנכיים זה לזה, כאשר חזית הקצה של האריח האחד צמודה לצד הקצה של האריח האחר, ואילו כאשר כל האריחים צמודים יחדיו, הם מסודרים כמעין מדרגות.

כך נוצרת תצורה בעלת תבנית מורכבת יותר מתצורת הלבנים הפשוטה, ולשם כך היא חייבת להיות מושתתת על אוסף של אריחים זהים בגודלם.

תצורת ההרינגבון מיוחדת בכך שהיא מצליחה למצוא שילוב בין פשטות למורכבות, כאשר מצד אחד התצורה נראית די מורכבת עם האריחים האנכיים,

הפרקט מקרין את האיכויות הללו לחדר וכך החדר יוכל לקבל נופך מלא של איזון המתבטאים בעיצוב הכללי של החדר.

תצורת שברון SHVRON

תצורת שברון מזכירה את תצורת ההרינגבון בכך שגם במסגרתה מדובר באריחים אנכיים זה לזה, אך היא יוצרת ליטוש נוסף עבור האריחים כדי ליצור תצורה חדה יותר, נקייה יותר ומסודרת יותר.

בתצורת השברון, האריחים אינם קורות מלבניים, אלא כל אריח מהווה מקבילית, כך שכל שתי צלעות באריח יוצרים זווית גדולה או קטנה יותר מ-90 מעלות.

באופן הזה, האריחים האנכיים זה לזה יפגשו באותה הצלע ויצרו יחדיו מעין חץ נקי ומדויק – כאשר כל האריחים מסודרים יחדיו, יהיה ניתן להביט בהם כשורות שורות של חיצים הפונים לכיוון אחיד, או כשורות שורות של חיצים הפונים לכיוון ההפוך.

למעשה, מתוך החיתוך בזווית של האריחים, אין הכרח לאריחים להיות אנכיים לחלוטין זה לזה, ובאמצעות זוויות חיתוך שונות ניתן לייצר את החיצים המדוברים רחבים יותר או צרים יותר.

באופן הזה תצורת השברון מכילה בה נופך עשיר יותר של קפדנות, טעם ומחשבת תחילה, ופרקט בתצורה זו יעניק לחדר תחכום  וניחוח של טעם וחן.

בנוסף, השימוש ההיסטורי הנפוץ בתצורת שברון מסייעת להעניק לחדר גם אורח קלאסי במקצת, אשר מקנה לו עומק רב.

תצורת מרצפות

תצורת המרצפות היא די פשוטה להבנה – היא מתבססת על אריחי פרקט ריבועיים אשר מסודרים כמרצפות, וניתן לסדר אותם במקביל לקירות או באופן אלכסוני לקירות.

עם זאת, הגוון של המרצפת והפסים הטבעיים של העץ יוצרים כיוון עבור המרצפת, ועל פי המקובל, כל שתי מרצפות הצמודות זו לזו פונות לכיוונים אנכיים זה לזה.

המראה המתקבל לבסוף הוא כאילו המרצפות הן למעשה פסי עץ ארוכים שנקלעו אלו באלו כמו רשת.

התצורה הזו מצליחה להעניק לחדר שילוב חכם של פשטות ושל טבעיות – מצד אחד, הפשטות אשר ניכרת מתוך הדמיון של תצורת הפרקט לרשת קלוע או אפילו למרצפות רגילות שניתן לראות בדרך כלל בחדרים, ומצד שני, הטבעיות המובהקת של העץ.

כך ניתן לשלב את הפרקט באופן מווסת ונכון בשלל חדרים, באופן שיצליח להחדיר היטב את האיכויות הרבות של העץ אל החדר מבלי ליצור יומרות לא רצויות.

תצורות מורכבות

עם אמצעי החיתוך והעיבוד המודרניים, השמים הם הגבול עבור תצורות הפרקט השונות.

תצורות מורכבות יתבססו לרוב על סוגי אריחים שונים המשולבים זה בזה ליצירת תבניות גאומטריות מורכבות יותר, ותצורה מפורסמת לדוגמה שכזו היא תצורת הוורסאי.

את תצורת הוורסאי ניתן לתאר כך: מדובר במרצפות וקורות עץ, כאשר אורכה של קורה שווה לפעמיים צלע המרצפת יחד עם רוחב הקורה, והן מסודרות כך שכל מרצפת מוקפת בארבע קורות, כל קורה מחפה על המרצפת ובולטת הצידה.

אם לא די בכך, כל התצורה המורכבת הזו נחתכת לכדי ריבועים גדולים אשר מחופים על ידי קורות עץ ארוכות יותר, וכך נוצרת תצורה מורכבת למדי של פרקט המחולק לריבועים, ואילו כל ריבוע מציג בו את הסידור של המרצפות והקורות.

המורכבות הגבוהה והסידור המדויק יכולים להעניק לכל חדר תחושה של יוקרה ושל מודרנה, אשר יש בהם תחכום גבוה מאוד במיוחד לאור העובדה שהתצורה המורכבת מגולמת באמצעות פרקט ולא באמצעות אבן.

באופן הזה נוצר שילוב חסר מתחרים של הטבעיות והחמימות המובהקים של העץ יחד עם התחכום והעצמה הטמונים בתצורה המורכבת, והתוצאה מעניקה נופך ייחודי לחדר שלא ניתן לחקות.

תצורה נכונה לעיצוב מנצח

היתרון המהותי של הפרקט טמון במגוון האדיר הטמון בו, וניתן ליישם את הפרקט בכל כך הרבה דרכים עד שמדובר בעולם ומלואו אשר משתווה בעושר שלו למחלקות ריצוף שלמות אחרות.

לכן, כאשר בוחרים את העיצוב של הפרקט עבור החלל, צריך לבחון היטב את כל ההיבטים כדי שיהיה ניתן למצות עד תום את הפוטנציאל העיצובי של הפרקט.

באמצעות שילוב של שיקולים בנוגע לתצורה של הפרקט במסגרת בחירת העיצוב של הריצוף, ניתן להגדיר באופן מדויק יותר את הסגנון האסתטי שאנו מוסיפים לחדר וכך ליהנות מתוצאות עשירות ועמוקות יותר.