4 שיטות להסרת שריטות מרצפת פרקט

אחת מן הסיבות המרכזיות שאנו בוחרים לרצף את הבית שלנו בפרקט, היא היופי והאסתטיות המדהימים של הפרקט. לכן זה לא פלא שאנו רוצים לשמר את היופי הטבעי של העץ ככל שאנחנו יכולים, והדרך הראשונה לעשות זאת היא לוודא שפגמים שונים אינם מופיעים בגוף הפרקט.

אחד מן הפגמים המטרידים ביותר הוא השריטות, אשר עלולות לפגוע במרקם האחיד והטבעי של העץ – אך למרבה המזל, ישנן שיטות יעילות במיוחד להסיר את השריטות, וכך לסגל לרצפה מחדש את החזות הנקייה והיפה שלה.

במדריך הבא נלמד ארבע שיטות להסרת שריטות, כל אחת מתאימה לחומרה אחרת של שריטה, וכך נוכל לשמור על הפרקט בכוחות עצמנו ולהבטיח שרצפת הבית נותרת אסתטית ואיכותית במיוחד.

שיטה ראשונה: שימוש בטוש כתמי עץ

טוש כתמי עץ הוא טוש עבה שהצבע שלו הוא בגוון כלשהו של עץ ושניתן לצייר באמצעותו על עץ. באופן הזה, כאשר ישנה שריטה שטחית במיוחד על גבי הפרקט, ניתן להסוות אותה באמצעות הטוש וליצור חזות אחידה לפרקט.

עם זאת, ישנו אתגר אחד עם השיטה הזו, והוא העובדה שישנם טושים רבים שכאלה אשר מכסים את גווני העץ המרובים. לכן לפני תחילת העבודה, כדאי לבדוק שהטוש שלנו אכן תואם בגוון שלו את הפרקט, וניתן לעשות זאת באמצעות בדיקה פשוטה: מציירים בזהירות עם הטוש בפינת החדר, במקום מוסווה יחסית, בו יהיה ניתן לראות האם הגוון מתאים.

באם אנו רואים שהגוון מספיק קרוב, אנו יכולים להתחיל בעבודה ותוך זמן קצר נתקן את השריטה.

מהלך העבודה

השיטה הראשונה אינה מסובכת, וניתן לבצע אותה במהירות תוך מעקב אחר מספר צעדים פשוטים:

  1. ניקוי האזור: מנקים את אזור השריטה היטב באמצעות סמרטוט לח כדי לוודא שאין סביבה לכלוך ואבק – יש לוודא שגם בתוך השריטה עצמה אין לכלוך ואבק.
  2. מציירים סביב השריטה: מציירים באמצעות הטוש לכל אורך השריטה – אין צורך לדאוג עם הגוון שנוצר מעט בהיר מידי, זה יסתדר.
  3. הכנסת הצבע לשריטה: משתמשים בספוג ספוג במעט ספירט לבן כדי לשפשף את הצבע שציירנו, מתוך מטרה לדחוף את הצבע אל השריטה – הפעולה תגרום לצבע למלא את השריטה וכך להסוות אותה – בנוסף אנו רוצים להסיר שאריות צבע לא רצויות מהאזור מסביב.
  4. סיום: יש להמתין מעט להתייבשות, ולאחר מכן לבחון את התוצאות – אם איננו מרוצים לחלוטין, ניתן לחזור על שלבים 2 ו-3 פעם נוספת.

שיטה שנייה: תיקון שריטות באמצעות ליטוש

אפשרות שנייה לטיפול בשריטות שטחיות היא באמצעות ליטוש. שריטות שטחיות אינן עמוקות מידי, ובאמצעות ליטוש פשוט ניתן להבריק את אזור השריטה וכך לתת לרצפה מראה אחיד שוב.

אין להתבלבל – איננו עומדים ללטש את הרצפה במובן המסורתי של המילה, מכיוון שלמטרה זו אנו זקוקים לכלים ייעודיים, וללא ידע מקצועי אנו מסתכנים בטעויות. במקום, נשתמש בשעווה כדי להבריק היטב את אזור השריטה, וניתן לה להיספג בעץ ולמלא אותו.

מהלך העבודה

השיטה השנייה גם היא פשוטה, והדבר היחיד שהיא דורשת יותר מהשיטה הראשונה הוא שימוש בשעווה:

  1. ניקוי האזור: מנקים היטב את אזור השריטה באמצעות סמרטוט – יש להקפיד לסלק כל לכלוך ואבק מאזור השריטה, ולשים לב שלא נשאר גם לכלוך ואבק בתוך השריטה עצמה.
  2. שטיפת האזור: הפעם נקפיד יותר בניקוי, ונדאג גם לשטוף את אזור השריטה – נספוג את הסמרטוט היטב במים ונשטוף את כל אזור השריטה, ולאחר מכן נמתין לייבוש לפני שנעבור לשלב הבא.
  3. נמלא בשעווה: נמלא את אזור השריטה בשעווה – נשתמש במקל שעווה שקוף או כזה אשר תואם בגוון שלו את זה של העץ ונשפשף אותו על אזור השריטה כדי שהשעווה תתפורר אליה, ואם יש צורך, נעזר בסכין פלסטיק כדי לגרד את השעווה אל השריטה.
  4. המתנה: לאחר שמילאנו את האזור בשעווה, נצטרך להמתין ולתת לאזור לספוג את השעווה – יש להמתין בין יום ליומיים ורק לאחר מכן להמשיך בליטוש ובהברקה.
  5. הברקה: נשתמש בסמרטוט נקי כדי לשפשף בעדינות את השעווה באזור השריטה – השפשוף יעזור לספיגה נכונה של השעווה, יגרום לאחידות בפני הרצפה ולברק מחודש של הרצפה.

שיטה שלישית: תיקון שריטות בגימור

השיטה השלישית מיועדת למקרים בהם נוצרה שריטה ברצפה אשר פגעה בגימור, כלומר, בשכבת ההגנה של הפרקט. סוגי פרקט רבים נבחרים בהתאם לאיכות האסתטית שלהם ולעתים הדבר בא על חשבון האיכויות הפונקציונליות שלהם – כך הפרקט אמנם יפה ואסתטי, אך הוא רגיש למפגעים חיצוניים רבים ויש להגן עליו.

שכבת ההגנה ממלאת כך תפקיד חשוב במיוחד בפרקט, ושריטה בה יכולה להיות הרסנית לטווח הרחוק. כאשר מדובר בשריטות קטנות, ניתן לתקן אותן באמצעות מילוי מחדש של חומר ההגנה. לשם כך, כדאי לברר מהו חומר הציפוי של הפרקט אותו אנחנו מתקנים, ויש לרכוש כמות קטנה של החומר.

מהלך העבודה

המלאכה אינה מסובכת למדי, אך כדי להבטיח שהיא לא תעשה לשווא, יש לדאוג קודם כל לנקות היטב את האזור.

באמצעות מספר שלבים פשוטים נוכל לבצע את כל התיקון מתחילתו עד סופו, וכך להבטיח פרקט בריא ושכבת ציפוי מגנה תקינה:

  1. ניקוי ראשוני: יש לנקות את השריטה ואת כל אזור השריטה מלכלוך ומאבק, לפחות אלו שאנו מסוגלים לראות בעין.
  2. ניקוי ייעודי: נשתמש בחומר לניקוי עץ או לניקוי רצפות עץ כדי להמשיך ולנקות את אזור השריטה – ננקה היטב את האזור עם החומר ובאמצעות סמרטוט עדין כלשהו, יש לנקות היטב אך לא להפעיל יותר מידי לחץ.
  3. שטיפה: לאחר מכן, נשטוף את אזור השריטה באמצעות סמרטוט ספוג מים וננגב היטב – יש להמתין לייבוש מלא לפני המעבר לשלב הבא.
  4. נחדש את הציפוי: נשתמש בחומר הציפוי שרכשנו כדי למלא את השריטה – נעשה זאת באמצעות מברשת קטנה ונמרח שכבה דקה במיוחד על גבי השריטה.

שיטה רביעית: תיקון שריטות עמוקות

השיטה הרביעית היא המסובכת ביותר, וזאת מפני שהיא נוגעת למקרים החמורים ביותר – שריטות עמוקות ברצפת הפרקט. עם זאת, אנחנו נגלה במהירה שהשיטה אינה כה מסובכת, אלא פשוט מסובכת קצת יותר מן השיטות הפשוטות שהוצגו לעיל. יש לציין שמכיוון שמדובר בשריטות עמוקות יותר, אנו נזדקק ואוסף רחב יותר של חומרים אשר ייגעו לכל שלבי הטיפול השונים, החל מהניקוי, דרך המילוי ועד הצביעה.

אלו החומרים והכלים שנזדקק להם:

  • חומר ניקוי: חומר לניקוי עץ או חומר לניקוי רצפות עץ.
  • ספירט לבן: להסרת שכבת הציפוי המגנה.
  • חומר מילוי עץ: חומר ייעודי למילוי עץ שנשתמש בו כדי למלא את השריטה.
  • חומר ציפוי להגנה: חומר מגן המתאים לזה שמצפה את רצפת הפרקט.
  • סמרטוטים וספוג
  • שפכטל
  • נייר זכוכית
  • מברשת

מהלך העבודה

במספר צעדים פשוטים נוכל לבצע עבודה מקצועית ומקיפה אשר תחדש את רצפת הפרקט שלנו. מכיוון שמדובר בשריטה עמוקה, אנו צריכים לחדש גם את העץ עצמו וגם את שכבת ההגנה. עם זאת, ישנן רצפות פרקט בהן אין שכבת הגנה כלשהי, ובמקרים כאלה נוכל לדלג על השלבים שנועדו להסיר את שכבת ההגנה ולחדש אותה לאחר מכן.

אלו שלבי העבודה שלנו:

  1. ניקוי: נשתמש בחומר הניקוי לעץ או לרצפות עץ כדי לנקות היטב את אזור השריטה – נקפיד לנקות כך שלא יישאר לכלוך או אבק באזור השריטה, ואף לו בתוך השריטה עצמה.
  2. שטיפה: נמשיך בניקוי ונשטוף את כל אזור השריטה היטב כדי להבטיח שהוא נקי ומוכן לעבודה – נמתין עד לייבוש מלא לפני מעבר לשלב הבא.
  3. הסרת שכבת ההגנה: באם ישנה שכבת הגנה אשר מצפה את הרצפה, נסיר אותה סביב אזור השריטה באמצעות ספירט לבן – נשתמש בספוג ספוג במעט ספירט לבן ונשפשף את אזור השריטה היטב, ולאחר מכן ננגב את האזור באמצעות סמרטוט וניתן לו להתייבש.
  4. מילוי: נמלא את השריטה היטב עם חומר מילוי עץ – יש להקפיד למלא את השריטה היטב ועמוק, וניתן להשתמש באצבעות כדי לדחוף את החומר אל תוך השריטה.
  5. המתנה: לאחר המילוי, יש צורך לתת לו להתייבש – עלינו להמתין כיום או יומיים ורק לאחר מכן להמשיך.
  6. הסרת עודפים: נסיר את עודפי המילוי מאזור השריטה באמצעות השפכטל – יש לגרד היטב את העודפים, אך לעשות זאת בעדינות כדי לו ליצור שריטות חדשות.
  7. ליטוש: נשתמש בנייר הזכוכית כדי לבצע ליטוש שטחי – נשפשף בעדינות את אזור השריטה כדי לוודא שכל עודפי המילוי הוסרו, ושהמילוי מגיע למפלס אחיד עם הרצפה עצמה.
  8. ניקוי: נמשיך לנקות גם את הלכלוך המועט שנותר כתוצאה מעודפי המילוי – נעשה זאת באמצעות סמרטוט ספוג רק במעט במים, עליו להיות יבש למגע.
  9. מריחת הציפוי: באם רצפת הפרקט שלנו מצופה בחומר מגן, נצפה את אזור השריטה מחדש בחומר – נשתמש במברשת גדולה, אפילו מברשת צביעה, כדי למרוח שכבה דקה של החומר על גבי כל האזור ממנו הסרנו את הציפוי.

רצפה מתוקנת וחדשה

כל ארבעת השיטות מסתיימות באותה התוצאה – רצפה נקייה ואחידה שנראית כחדשה. לא משנה אם מדובר בשריטה שטחית בלבד, אם ישנו פגם בציפוי של הרצפה או שנגרמה שריטה עמוקה וכואבת – בכולן אנו יכולים לטפל באמצעות עבודה פשוטה. באופן הזה נוכל להבטיח שהפרקט שלנו שומר על הערכים האסתטיים החשובים שבזכותם בחרנו בו, וכך נהנה תמיד מבית יפה, בריא ובטוח שנעים לשהות בו.