פרקט לבית עם חימום תת רצפתי

מערכות חימום תת-רצפתי צוברות פופולריות בשנים האחרונות ואין זה פלא פלא; המערכות הייחודיות הללו מחממות חללים קטנים וגדולים בצורה אחידה, מה שחשוב במיוחד בימי החורף הקרים בהם מזגנים לא מצליחים לחמם חללים גדולים.

בנוסף, חימום תת רצפתי מאפשר לחסוך לא מעט חשמל לאורך זמן, ולכן אנשים רבים מתקינים אותן בחדרים השונים בביתם. אולם, אלו שמתגוררים בבתים עם פרקט מהססים להתקין את המערכות הללו מחשש שהן יפגעו בעץ שמרכיב רצפות מהסוג הזה. מדובר בשיקול נכון, אך חשוב לדעת שחימום תת רצפתי יכול להשתלב בצורה נפלאה גם במבנים עם רצפות פרקט, וזה מה שעליכם לדעת על השילוב בין השניים:

אודות חימום תת רצפתי

חימום תת רצפתי היא שיטת חימום ייחודית שבה מניחים מתחת לאריחי הרצפה מערכות של סלילים או צינורות אשר מתחממים בעת הפעלת המערכת ובכך מחממים את החלל מעליהם. כיום ישנם שני סוגים עיקריים של מערכות חימום תת רצפתי שניתן להתקין מתחת לאריחים רגילים וגם מתחת לרצפות פרקט:

  1. מערכת חימום תת רצפתי "יבשה" – מערכת חימום תת רצפתי שבה מתקינים סלילים שמתחממים ופולטים החוצה חום. המערכות הללו מחממות חללים בצורה אחידה ולא מייבשות את האוויר, בניגוד למזגנים.
  2. מערכת חימום תת רצפתי "רטובה" – מערכת חימום הכולל צינורות אטומים שעוברים דרכם מים שמתחממים ופולטים חום כלפיי מעלה. הודות לכך שאין חיבורים בין הצינורות, אין סכנת נזילה של מים, והחימום במערכות הללו מתבצע באמצעות משאבת חום מיוחדת.

פרקט וחימום תת רצפתי – כיצד הם משתלבים?

כיום ישנם מספר סוגים של רצפות פרקט כשהשניים העיקריים הם רצפות פרקט מעץ מלא ורצפות מפרקט מהונדס, כלומר עץ שאינו מלא. מערכות חימום תת רצפתי מתאימות לשני הסוגים הללו, כלומר ניתן להניח מערכות של צינורות וסלילים מתחת לרצפות פרקט כדי לחמם חללים שונים בגדלים שונים. כלומר, אין מניעה להתקין מערכות חימום תת רצפתי מתחת למרצפות פרקט והמערכות הללו לא מהוות סכנה כאשר הן באות במגע עם עצים.

סוגי פרקטים שמשתלבים עם חימום תת רצפתי

התקנת פרקט

כאמור, פרקט מעץ מלא וגם פרקט מעץ מלאכותי מתאימים להתקנה של מערכות חימום תת רצפתי. התנאי המגביל בנוגע למערכות מהסוג הזה בשילוב עם עץ הוא עובי המרצפות – העובי האידאלי עבור רצפות פרקט מעל מערכות חימום הוא 10 מ"מ. ככל שהמרצפות דקות יותר, כך הולכת החום תהיה טובה יותר ולהיפך. בישראל יש מספר סוגים של עצים המתאימים להתקנה של מערכות חימום תת רצפתי ומספר סוגים שהם פחות מתאימים לשיטה הזו:

  1. פרקט עץ מלא – פרקט מהסוג הזה פחות מתאים להתקנה של מערכת חימום תת רצפתי משום שהוא מבודד חום ברמה גבוהה, כלומר קשה לחמם אותו. הולכת חום מתחת לפרקט עץ מלא עבה היא מוגבלת, ולכן לא מומלץ להתקין חימום תת רצפתי מתחת לפרקט מהסוג הזה. לעומת זאת, ישנם סוגים של פרקטים מעץ מלא שמתאימים יותר למטרה הזו:
  • פרקט דו-שכבתי – פרקט שעשוי משכבות עץ טבעי דקות יחסית המאפשרות להוליך חום בצורה אופטימלית.
  • פרקט עץ תלת שכבתי – מדובר בפרקט עבה יחסית שאמנם מתאים להתקנה של מערכות חימום תת רצפתי, אך בשל עוביו הולכת החום תיקח זמן רב יותר. בנוסף, תידרש יותר אנרגיה כדי לחמם חללים שיש בהם פרקט מהסוג הזה.

 

  1. פרקט במבוק – פרקט במבוק מתאים בעיקר להתקנה של מערכת חימום תת רצפתי המתבססת על צינורות הולכת מים. סוג העץ הזה מגביל יחסית מבחינת התקנה של מערכות חימום תת רצפתי, ולכן חשוב להתייעץ עם מומחים לפני שמבצעים שינוי כלשהו בריצוף מהסוג הזה.
  2. פרקט למינציה – פרקט למינציה הוא פרקט סינטטי שאינו מבודד חום, ולכן הוא מהווה את הסוג האידאלי של ריצוף בכל הנוגע להתקנה של חימום תת רצפתי.

 

תחזוקה נכונה של פרקט עם מערכת חימום תת רצפתי

תחזוקה של פרקט עם מערכת חימום תת רצפתי מתחילה בהתקנה של מערכת נכונה – עץ נוטה להתרחב ולהתכווץ כאשר הוא בא במגע עם לחות וחום, ולכן חשוב שמותקנת אצלכם מערכת עם שכבה שמונעת הצטברות של עודף לחות.

כדי למנוע בעיות נוספות, חשוב שתפעילו את מערכת החימום התת רצפתי שלכם בהתאם להוראות היצרן של הפרקט – ישנם סוגי פרקט שיש להם טמפרטורה מקסימלית שהם יכולים לבוא איתה במגע, ולכן חשוב לא להפעיל את מערכת החימום על טמפרטורה גבוהה מדי.

בנוסף, בימי חורף קרים במיוחד מומלץ להפעיל מערכות חימום תת רצפתי במשך 24 שעות כדי לשמור על טמפרטורה אידאלית ולמנוע התכווצות והתרחבות של הפרקט כל כמה שעות. בשורה התחתונה – הדבר החשוב ביותר בכל הנוגע לתחזוקה של פרקט עם חימום תת רצפתי הוא קודם כל לקבל ייעוץ על סוג המערכת המתאים לרצפה שלכם ולעשות בדיקה מקדימה על האופן בו הפרקט בביתכם מגיב לשינויי טמפרטורה. באופן הזה, תוכלו ליהנות ממערכת חימום מתקדמת שתגרום לביתכם להיות חם ונעים במהלך ימים קרים ותחסוך לכם כסף רב לאורך זמן.